Concept Actual Dates Archives Room Contact Deutsch  

 

 
 

XIX Marisa Maza
13.09.- 21.09.02

Marisa Maza's installation refers to spaces - landscapes and architecture - in the process of transition. These processes do not necessarily imply anything dynamical, however. In many cases the trans-formation will not bring about anything new, but rather confine itself to decay and stagnation.
Marisa Maza combines a video presentation with a simple yet effective reminiscence to CAPRI's former function as a flower shop. A couple of small cyclamens and 'Himmelblau' (sky blue) colour on the walls make up a space that also reminds one of a mental clinic's reception.
One monitor shows streets of villages in northern East Germany, which the artist has shot while passing through by car. In the wake of the dissapearance of the GDR, this rural settlements have been abandoned by most of their former inhabitants. Via headphones one can listen to a town planner's comments on the situation and perspectives of those villages, which after centuries of settlement might now turn into ruins.
The second monitor displays a Spanish landscape. In relation to the endless facades of shabby village houses running by, this static view of hills and fields appears empty and pleasantly natural. Its peaceful and almost spiritual atmosphere is being disrupted however, as sharp sounds emanate from CAPRI's back room: These cries of birds of prey have been artificially produced. They will be played to 'nature' by special acoustic installations, set up in the fields to keep away smaller birds from the crops.
These are uncomfortable surroundings indeed.
(BC)

   
       
stills:

     
     

 

Marisa Maza
e-mail: maza.marisa@berlin.de

1965 in Madrid geboren
1983-88 Studium der Bildenden Kunst und Diplomabschluss an der Complutense Universität/Madrid
1989 Umzug nach Berlin
1996-99 Meisterschülerin bei Katharina Sieverding an der UdK/Berlin
1998/2000 "NaFög / DAAD " mit Aufenthalten in Südafrika, Tansania und New York
2001 "Arbeitsstipendium" Kultursenat, Berlin

Ausstellungen (Auswahl)
2003
"Art Cubicle" Galerie&Projekte Mathias Kampl, Berlin und Kunstmesse "artfrankfurt"
"violencia de género" Ausstellungs- raum Caja Cantabria, Santander, Spanien
"1° International Video-Ausstellung" Museum Dr David J. Guzmán, El Salvador
"Überlebensstrategien für Untrainierte" Kunst und Medienzentrum Adlershof, Berlin, New York
2002
vbm-ausfahrt.simulation02> "aggregat" glaspavillon der volksbühne, Berlin
a/b-skala.02> KunstBank, Kultursenat Berlin_ "Aids.02" Theater am Halleschen Ufer, Berlin
system-capri XIX> Capri / kunst herbst, Berlin_ 2001 "Ticker" Galerie Gebauer, Berlin
"bopulär" TZR-Galerie, Bochum
"Inter-46 xx" Galerie drei, Dresden
Sex.Id:None> Galerie de Miguel, München
"Berlin-London" ICA Galerie, London
"Kunstfehler-1" Kunst und Medienzentrum Adlershof, Berlin
"Parejas de Hecho(s)" Recinto ferial Juan Carlos I, Projekt MAD, Madrid
"ARTissima 8" International Fair of contemporary Art, Turin
"(e)motion" messe centrum, Bremen
2000
"Der Traum vom Fliegen" Museum Jean Tinguely, Basel
"ifu" international women`s university, Hannover
"Satellit" Pavillon, Berlin_ "Flug-Hafen" Galerie Kamm, Berlin
"Salón Digital" Circulo de Bellas Artes, Madrid / Palacio de Santa Cruz, Valladolid / Sommerakademie Santander_"Construcción de mujeres" Sala Amadís, Experimental Filme, Madrid
"Artkino" Kunstmesse, Frankfurt
1999
"transmediale 99" <Freie Intervalle.vbm-98>, Berlin
"Experiment Mensch" Museum für Naturkunde, Berlin
"Goldrausch X" Edisonhöfe der Schlegelstr, Berlin
"The New York Digital Salon" Visual Art Museum, New York
1998
"Transgeneri©as. Invención y Memoria" Museum Koldo Michelena, Donostia-Baskenland, Spanien
"Networking the Bible II" Sali Gia Gallery, London
"Ceterum Censeo" loop raum, Galerie im Marstall, Berlin
"Light Infection/Aids Lounge" loop raum für aktuelle kunst, Berlin
1997
"Networking the Bible I" Art Space-Galerie, Stockholm
"Phototrop II" Ausstellung in der Galerie Matadero, Madrid
1996
"Common, Spaces?" Schröderstr, Berlin
1995
"Partie 3" Brandenburgische Kunsttage, Drewen
Muse küsst Muse" Lindenau-Museum, Altenburg
1994
"Schwarze Löcher" Galeria del Progreso, Madrid
"Náhubek" Galerie J.Frágnera, Prag
"Reflexionswinkel" Galerie Erhard, Dresden
1993
"Ärarier" Konzeption und Teilnahme, Berlin
"Kopula" Videoprojekt für Fernsehen, Berlin
1992
"Kunst kaufen" Galerie Invalidenstr.31, Berlin
"37 Räume" Kunst-Werke, Berlin
1991
"Hinter den Museen"Konzeption und Teilnahme. Museumsinsel, Berlin
"Auf der Spur des gestrandeten Wals" Werkbundarchiv im Martin-Gropius-Bau, Berlin
1988
"Melocoton de Oro" Clermont-Ferrand, Frankreich
1987
Galeria Antonio Machado, Madrid
Galeria Nicolas Sanmeron, Madrid

Stipendien/ Preise
2001
"Arbeitsstipendium" Kultursenat, Berlin
2000
"Air Art 2000" 1°Preis, gestiftet von der European Aeronautic and Space Company
"Construcciones de mujeres" gefördert vom Kultursenat / Senatsverwaltung für Arbeit, Madrid
1998
"Goldrausch" Künstlerinnenprojekt, unterstützt vom Europäischen Sozialfonds und mit Mitteln der Senatsverwaltung für Arbeit, Berufliche Bildung und Frauen, Berlin
1996
"Common, Spaces?" Unterstützt durch die Frauenförderung, Berlin
1995
"Muse küsst Muse" Projekt gefördert von der Senatsverwaltung für Arbeit und Frauen, Förderprogramm Frauenforschung, Berlin
1994
Aufenthalts/Ausstellungsstipendium für "Náhubek", Prag. Gefördert vom Goethe Institut und Kultursenat, Berlin
1993
Unterstützung für das Projekt "Ärarier" von der UdK Berlin, dem Auswärtigen Amt und dem Kunstfonds, Bonn
Frauen-Förderung für das Videoprojekt "Kopula" Kultursenat, Berlin
1991
"Hinter den Museen" Unterstützung für das Ausstellungsprojekt vom Kultursenat, Kulturamt Mitte, Berlin
1987/88
"Circulo de Bellas Artes" Einladung der Stiftung zu experimentellen Seminaren der Theoretiker Jose Luis Brea, Victoria Camballion, Eugenio Trias und Lobo Serra, Madrid
1988
"Melocoton de Oro" Ausstellung und Stipendium École des Beaux-Arts, Clermont-Ferrand, Frankreich
1986
"Europe edits education" 1°Preis Santillana Verlag, Madrid